Friday 29 March 2013

Keadaan Dan Tanggungjawab Menjaga Tubuh Badan


1. Keluarga dan Masyarakat – Memainkan peranan penting dalam memberi kesedaran, pengetahuan dan amalan penjagaan tubuh. Ibu bapa sebagai role model terbaik dalam penjagaan kesihatan. Masyarakat turut memainkan peranan. Jika masyarakat melihat mandi pagi sebagai satu nilai kesihatan, maka amalan ini menjadi budaya ahli-ahlinya. Individu bertanggungjawab ke atas kesihatan mereka apabila meningkat dewasa.

2. Klinik Kesihatan atau Hospital – Staf klinik kesihatan ibu dan anak turut memainkan peranan. Ibu-ibu diberi nasihat dan tunjuk cara bagaimana penjagaan kesihatan yang baik. Contoh: dalam penyediaan makanan seimbang kepada kanak-kanak.

3. Sekolah – PJK di peringkat sekolah rendah memberi pengukuhan dan kesedaran ini. Pasukan Kesihatan Sekolah dari pejabat kesihatan daerah yang berdekatan turut menjalankan lawatan secara berkala ke sekolah untuk menjalankan pemeriksaan berkala kepada pelajar. Program Doktor Muda yang diperkenalkan ke sekolah-sekolah rendah turut mempromosikan amalan penjagaan kesihatan dalam kalangan pelajar. ’Kempen Cara Hidup Sihat’ melalui KKM untuk penjagaan kesihatn secara menyeluruh dan berterusan meliputi aspek jasmani, emosi, rohani, mental, dan sosial seseorang.

No comments:

Post a Comment